Domů » Pro rodiče »
Žákům se speciálními vzdělávacími potřebami poskytujeme:
na I. stupni podpory – individuální přístup, který spočívá hlavně na:
- zvýšení času na vypracování a kontrolu zadaných úkolů
- krácení zadaných úkolů
- častější kontrolu plnění úkolů, navedení k správnému postupu
- ověření pochopení instrukce
- možnost využití tabulek, přehledů a potřebných pomůcek
Základní škola zajišťuje ze zákona I. stupeň podpory. Učitel vypracuje plán pedagogické podpory, kde uvede rozsah podpory, který žákovi poskytuje. Jsou-li opatření poskytovaná potřebnému žákovi nepatrného nebo malého rozsahu, plán pedagogické podpory se nevypracovává.
Pokud se opatření 1. stupně podpory jeví jako nedostačující, je nutné se objednat k vyšetření do školského poradenského zařízení (SPC – Speciálně pedagogické centrum, PPP – Pedagoggicko-psychologická poradna). Do SPC se objednávají žáci s obtížemi v řečové oblasti, děti s autismem nebo poruchou autistického spektra a již diagnostikovanou (klinickým psychologem, pedopsychiatrem) mentální retardací. PPP řeší všechny ostatní problémy související s dys- poruchami a poruchami pozornosti a aktivity (žáci musí mít již diagnostikováno pedopsychiatrem).
Po vyšetření, které proběhne do tří měsíců od objednání rodičem, školské poradenské zařízení navrhne opatření ve II. až V. stupni podpory, tj. opatření, které více zasáhnou do výukového procesu. O navrhovaných opatřeních bude zákonný zástupce informován.
Jedním z opatření je speciálně pedagogická péče, která je zpravidla navrhována v rozsahu 1 až 2 hodin týdně (dříve reedukace). Pokud je navržena, je docházka žáka na ni povinná. Poskytuje ji speciální pedagog nebo dyslektická asistentka – v naší škole Mgr. Jana Hájková.
Dalším opatření je pedagogická intervence, kterou zajišťují učitelé bez specializace. Má formu doučování – dovysvětlení látky, doplnění toho, co dítě nestihlo, případně příprava na ověřování znalostí. Pokud je navrhnuta, je docházka žáka na ni povinná.
Obě opatření se realizují ve skupině 4 až 6 žáků na doporučení PPP nebo SPC.
Žák může být vzděláván podle individuálního vzdělávacího plánu (IVP), který má vždy písemnou podobu a vypracovává se výhradně na doporučení školského poradenského pracoviště.
Prvním krokem k úspěchu a pomoci žákům se speciálně vzdělávacími potřebami je úzká spolupráce mezi rodinou a školou.
Kontakty:
e-mail, web | telefon | |
---|---|---|
Mgr. Petra Báčová, výchovný poradce, volba povolání | bacova@zsbcupice.cz | 499 881 138 |
Mgr. Renata Kafková, PhD., školní metodik prevence | kafkova@zsbcupice.cz | 499 881 138 |
Mgr. Jana Hájková, školní speciální pedagog | hajkova@zsbcupice.cz | 499 881 138 |
Pedagog.-psychologická poradna Trutnov | info@ppptrutnov.cz http://www.ppptrutnov.cz | 499 813 080 605 488 327 |
Speciálně pedagogické centrum Trutnov - Mgr. Markéta Čáslavská (dotazy, objednání) | caslavska@msspctu.cz spc.tu@centrum.cz http://www.msspctu.cz/spc | 731 582 421 |
Webové stránky
- Národní ústav pro autismus – pomáhá světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu
- Jednoduché učení – jak pomoci svému dítěti učit se snadno, lehce a s radostí běžnými denními aktivitami, hrou, bez strachu a stresu
Odkazy na články na internetu
- Jak správně psát – výborný web, který shrnuje důležité informace související se správným psaním – obsahuje spoustu praktických ukázek, uvolňovací cviky ke stažení
- EEG Biofeedback – pro rodiče dětí s LMD ( poruchy učení, hyperaktivita apod.)
- Máme doma leváka
- www.prolevaky.cz – „Být levák nemusí být na levačku“ (také internetový obchod pro leváky) –
- Pomoc, moje dítě se neumí učit!
- Už zase zlobí! Hyperaktivní dítě.
Výukové počítačové programy
- Mentio – logopedický software – pro děti s vadnou výslovností
- Jablko
Články zabývající se problematikou poruch učení